Objavljeno: 14 Avg 2015, 09:26 |
Za vsak ton melodije lahko igraš svoj akord, vendar je to bolj izjema (akordično igranje melodij v jazzu, na primer) - to obravnava poglavje o harmonizaciji lestvic. Harmonizacija s četverozvoki za durovo lestvico po stopnjah od I. do VII. (za primer naj bo C dur) je Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G7 (dominantni septakord), Am7, Hdim7, podobno je pri molovih ter ostalih lestvicah. Ker pa se melodija ponavadi nekaj časa zadržuje v enem delu (modusu) lestvice, šele potem preide v drugega, je pametno v tistih taktih pač obdržat en akord, pri prehodu v drug del pa ga spremeniš. Najpomembnejši so akordi glavnih stopenj (I, IV, V - recimo v C duru Cdur, Fdur in Gdur). Ni pa nujno, da igraš točno te akorde - lahko uporabiš njihove paralele, substitute, elipse itd, praktično lahko igraš katerikoli akord, dokler podpira melodijo (Joe Pass ima en video na to temo). Sicer pa itak obstajajo nekatere ustaljene progresije akordov, zato si jih je pametno ogledat in se jih naučit.
Če imaš preprosto melodijo v duru s tremi akordi, so to ponavadi I, IV in V - če recimo ugotoviš, da je en akord v nekem delu melodije Fdur, potem sta ostala dva C in G (v tem primeru je F subdominanta), če je tonika, sta ostala dva B in C, lahko pa sta B in Es (tokrat je F dur dominanta, se pravi V. stopnja). Vse skupaj se malce zakomplicira, če je v melodiji sekundarna dominanta, ker imaš takrat akord, ki ga v harmonizaciji uporabljene lestvice ni.
Po mojem je najbolj pametno, da si zapomniš najpogostejše progresije akordov, potem se pa naučiš konkretne akorde za najpogostejše tonalitete (recimo progresija I–V–vi–IV za C dur je C, G, Am, F; za F dur je F, C, Dm, B itd. )